Na doskonalenie jakich kompetencji powinni dzisiaj zwrócić szczególną uwagę liderzy?
Otoczenie biznesowe i organizacje zmieniają się w szybkim tempie. Zarządzanie w warunkach zmiany zawsze stanowiło wyzwanie, jednak teraz kompetencje liderskie, które je wspierają nabrało szczególnego znaczenia.
Kompetencją, na którą świadomi liderzy zwracają uwagę planując dalszy rozwój, jest umiejętność adaptacji. Liderzy powinni być w stanie szybko dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji. Podejmują trafne decyzje w oparciu o dostępne w danej chwili dane i informacje, nawet jeśli nie mają pełnego obrazu. Systemowe myślenie i umiejętność dostosowywania się do zmieniającego się środowiska jest obecnie kluczowa.
Współcześni liderzy powinni umieć skutecznie zarządzać zmianami w organizacji i pomagać pracownikom w procesie przystosowywania się do nowej rzeczywistości. Liderzy potrafiący skutecznie zarządzać zmianami mogą zapewnić sukces organizacji, a także pomóc w budowaniu lojalności wśród pracowników. Pomocna będzie tu również umiejętność skutecznej komunikacji z zespołem. Udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych w oparciu o fakty, bez oceniania, udzielanie jasnych instrukcji, skuteczne motywowanie (zwłaszcza takie, które buduje motywację wewnętrzną), umiejętne pomaganie zespołowi w rozwiązywaniu problemów to kompetencje które będą wspierać lidera w budowaniu kultury opartej na zaangażowaniu i bezpieczeństwie psychologicznym.
Skuteczni liderzy potrafią myśleć innowacyjnie i proponować nowe rozwiązania. Inspirują i zachęcają pracowników do myślenia poza schematami, liderzy mogą pomóc w rozwoju organizacji i osiągnięciu oraz utrzymaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, którego są częścią.
Dzięki pogłębianiu empatii liderzy potrafią zrozumieć potrzeby i perspektywy swoich pracowników. Bez problemu potrafią wejść w ich buty, aby bez oceniania zrozumieć ich sytuację i punkt widzenia, aby podejmować decyzje sprzyjające ich dobrostanowi. Empatia również sprzyja budowaniu zaangażowania pracowników i pozytywnych relacji w zespole.
Choć wydaje się to truizmem, zarządzanie zadaniami z uwzględnieniem dostępnego czasu swojego i zespołu, jest kompetencją, która powinna być nieustannie doskonalona. Efektywne planowanie i organizowanie zadań zapewniają skuteczne wykorzystanie zasobów organizacji i osiągnięcie celów biznesowych.
Umiejętność trafnej oceny wagi i pilności zadań własnych i zespołu oraz sprawne delegowanie zadań są kompetencjami, dzięki którym lider jest w stanie równomiernie rozłożyć obciążenie pracą, uwzględniając przy tym kompetencje oraz możliwości własne i zespołu.
Dla współczesnych liderów pomocne może okazać się rozwijanie takich kompetencji jak umiejętność adaptacji, skuteczne zarządzanie zmianami, systemowe i innowacyjne myślenie, empatia, skuteczne planowanie i organizowanie zadań oraz trafna ocena ich wagi i pilności. Liderzy, którzy rozwijają te umiejętności, pomagają organizacji przetrwać i rozwijać się w zmieniającym się otoczeniu biznesowym, osiągać cele biznesowe oraz budować zaangażowanie i lojalność pracowników.